Ännu en belgare

Då var dagens bryggning till ända.
Min tredje version av Kwak (Kvack, Kvack) är i jäshinken och det var en skapligt smidig bryggning.

Ett litet aber dock. Min Bielmeier-gryta fixade uppkoket, men la sedan av… Efter en timme beslutade jag mig för att slanga över till min gamla hederliga gryta och koka på spisen istället.

Nu är det dags för två saker. För det första ska jag byta termostaten på bryggrytan. När det är gjort tänker jag sälja den. För det andra tänker jag köpa mig en Braumeister 🙂 http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/bryggverk/speidel-braumeister/braumeister-bryggverk-20-l

Detta inlägg publicerades i Belgisk strong dark ale och märktes , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ännu en belgare

  1. kristina karhunen skriver:

    Hej!
    Det lät nästan som ett ” vårskrik” ……..
    Kram

  2. kristina karhunen skriver:

    Glömde fråga vad är Braumeister?

    • nybryggaren skriver:

      Braumeister är ett tyskt bryggverk. Man mäskar, lakar och kokar i ett och samma kärl. Den är utrustad med någon form av pump som cirkulerar vörten under mäskningen.
      Det blir nördigt det här, märker jag 🙂 Klicka på länken så kommer du till en sida med en beskrivning och en videosnutt om hur den funkar.

      • kristina karhunen skriver:

        Finns ingen person som med få ord kan få fram så mkt information. sks kolls länken.

Lämna en kommentar